Ֆոտո-ֆոնո
Լուսանկարների հավաքածուն հինավուրց մայրաքաղաքը պատկերող վավերագրերից է: Թանգարանն իր գործունեության ընթացքում հավաքել ու պահպանում է ավելի քան 12000 լուսանկար, որոնք պատկանում են երկու ժանրի ` տաղավարային (դիմանկարներ, խմբանկարներ) և վավերագրական (ճարտարապետական կառույցներ, հասարակական շենքեր, փողոցներ, իրադարձություններ):
Լուսանկարների հավաքածուն արտացոլում է Երևանի և Հայաստանի պատմաքաղաքական անցուդարձը, գիտական, մշակութային, մարզական կյանքը, ճարտարապետությունն ու քաղաքաշինությունը, իրադարձություններ, տոնակատարություններ (սկսած 19-րդ դարավերջից մինչև 21-րդ դարը):
Հավաքածուն դասակարգվում է ըստ հետևյալ խմբերի`
• միջնադարյան հուշարձաններ (եկեղեցիներ, գերեզմանատներ),
• հասարակական շենքեր (քարավանատներ, բաղնիքներ, հյուրանոցներ),
• տեղական ինքնակառավարման մարմինների շենքեր,
• մշակույթի օջախներ,
• այգիներ, փողոցներ, բակեր,
• արտադրական և բուհական շենքեր,
• բնակելի շենքեր ու թաղամասեր,
• արձաններ և հուշակոթողներ,
• ընտանեկան լուսանկարներ:
Սրանց թվում են եզակի կառույցների (որոնք այժմ չկան) լուսանկարներ (հասարակական հայտնի կառույցներ, եկեղեցիներ, բնակելի տներ), որոնք ճանաչողական մեծ արժեք ունեն, հատկապես կարևոր են հին Երևանի ժամանակագրական պատկերն ամբողջացնելու համար:
Այս վավերագրերի շնորհիվ Երևանը ներկայանում է ոչ միայն ուրույն ազգային ճարտարապետական դեմքով, այլ նաև որպես արդյունաբերական, պատմամշակութային և գիտական կենտրոն:
Լուսանկարչությունը Երևան մուտք է գործել 20-րդ դ. առաջին կեսին:
Թանգարանի հավաքածուն ընդգրկում է Երևանում իրենց գործունեությունը ծավալած ժամանակի հայտնի հայ լուսանկարիչների` Հ. Քյուրքչյանցի, Փեշտմալջյանցի, Գ. Թարիվերդյանցի, Մ. Դադյանցի, Ա. Տեր – Արիստակեսյանի, Հ. Մելիք – Աղամալյանի, Վրույր Կրտսերի, Ն. Բաղդասարյանի, Հ. Թարվերդյանի, Հ. Տեր – Դանիելյանի, Լ. Հարությունյանի, Հ. Բաղդասարյանի, Գ. Մելիք – Դադայանի, Ս. Վարդանյանի աշխատանքները:
Լուսանկարների հավաքածուում տեղ են գտել նաև ռուս հայտնի լուսանկարիչ Դ. Երմակովի՝ Երևանին վերաբերող, ինչպես նաև «Լեոն» լուսանկարչատան լուսանկարները, որոնք ժամանակագրական առումով ամենահինն են համարվում: Հատկապես ուշագրավ են անվանի լուսանկարիչների կնիքները, որոնք հետաքրքիր տեղեկություններ են պարունակում լուսանկարչատների հասցեների, մատուցվող ծառայությունների («увеличение портретов до желаемого размера», «негативы сохраняются»), ստացած մրցանակների ու պարգևների վերաբերյալ: Միջազգային ցուցահանդեսներին մասնակցած երևանցի Գեղամ Թարիվերդյանցի լուսանկարչական կնիքի վրա դրոշմված են 1909 թ. Ռոտերդամի և 1910 թ. Հռոմի ցուցահանդեսներում նրա շահած երկու ոսկե մեդալների պատկերները:
Այս հավաքածուում յուրօրինակ տեղ են զբաղեցնում այն լուսանկարները, որոնք ներկայացնում են և՛ Աբովյան փողոցը ` իր զուգահեռ և ուղղահայաց փողոցներով, և՛ սև տուֆից կառուցված երկհարկ ու եռահարկ բնակելի ու հասարակական շենքերը, և՛ գործող կինոթատրոնները, զբոսայգիները, հիվադանոցները, բուհերն ու դպրոցները: Լուսանկարների այս շարքում կան նաև Երևանի համայնապատկերներ, հետաքրքիր կոլորիտով լուսանկարներ:
Հավաքածուի մաս կազմող վավերագրական լուսանկարների մի մասը տեղ է գտել Եր. Շահազիզի «Հին Երևանը», Թ. Հակոբյանի «Երևանի պատմությունը», Գ. Բաղդասարյանի «Երևան», Է. Ավագյանի «Էրիվանի հայրերն ու այրերը» գրքերում ու բազմաթիվ այլ հրատարակություններում:
Սևանկարներն (նեգատիվներ) ունեն անգնահատելի արժեք և ներկայացնում են Երևանի պատմության գրեթե բոլոր բնագավառները (ավելի քան չորս հազար սևանկար):
Ֆոնդում պահվում են նաև ֆոնո (քաղաքական գործիչների ելույթների ձայնագրություններ, Երևանյան թեմաներով երգեր, ձայնապնակներ և այլն) և կինո ժապավեններ («Երևանյան երազողները» ֆիլմը, վավերագրական ֆիլմեր Երևանի մասին):